Het einde van Fig Tree

24 juni 2014 - Canberra, Australië

Hallo allemaal!

Op het moment heb ik een saaie bustrip richting Canberra, ideaal dus voor een nieuw (en misschien wel laatste) bericht. De laatste paar weken zijn druk geweest met allerlei activiteiten die ik nog moest doen voordat ik Sydney verlaat. Morgen check ik uit en ga ik een aantal dagen op bezoek bij Paul en Louise. Fig tree is ondertussen aan het leegstromen. Mensen die al naar huis zijn of zijn gaan reizen en sommige mensen hebben nog tentamens.

Ik ben eindelijk naar de Blue Mountains geweest! Het kostte even met de trein maar dan heb je ook wat. Hier heb ik de National Pass walk gedaan en nog wat andere kortere wandelroutes. Totaal ben ik zo'n 5 uur aan het wandelen geweest in een prachtige omgeving!

Een andere wandelroute die al de hele tijd op mijn to so lijstje stond was de Bondi Coogee walk. Met 7 man zijn we vanaf de Uni naar Coogee gelopen om vervolgens enkele uren later bij Bondi beach aan te komen. Zwemmen was er helaas niet bij, maar we hebben wel van mooie uitzichten kunnen genieten.

Samen met een vriendin had ik al een paar keer het plan gehad om naar La Perouse te gaan. Elke keer werd dit gecancelled door slecht weer of tijdgebrek. Uiteindelijk hebben we toch de tijd kunnen vinden om op en neer te gaan. We hadden er eigenlijk meer van verwacht (blijkt maar weer dat foto's bedriegen) maar ondanks dat was het leuk om er een uurtje rond te lopen.

Het hoogtepunt van de laatste tijd is de trip naar Tasmanië. Afgelopen dinsdag zijn we naar Hobart gevlogen. Uiteindelijk bleek dat je fruit niet mocht invoeren en ik had een lekker peertje meegenomen voor onderweg. Deze kon dus gelijk na het landen de prullenbak in. De speurhond kon de peer nog wel ruiken dus mijn tas moest doorzocht worden op verboden producten. Heb ik weer.. In Hobart hebben we vervolgens een beetje sightseeing gedaan en gegeten. De volgende ochtend begon onze tour. We werden al vroeg opgepikt voor onze hostel om naar Freycinet National Park te gaan. Na een paar stops in Sorell en Swansea kwamen we bij Coles bay aan. Vanaf daar zijn we gaan wandelen naar de Wineglass bay lookout. Toen we weer beneden waren hebben we op een rots aan de zee onze lunch opgegeten. Vervolgens hebben we nog wandelingen gemaakt bij Honeymoon bay, Sleepy bay en Sandy bay totdat het tijd was om naar huis te gaan. Op de terugweg zijn we gestopt bij Kates berry farm waar we zelfgemaakte jam konden proeven en wafels hebben gegeten. Eenmaal terug in Hobart hebben we nog een beetje sightseeing gedaan en pizza gegeten om vervolgens uitgeput bij het hostel aan te komen.

De volgende dag werden we opnieuw vroeg opgehaald. Deze dag waren we maar met drieën. We zijn eerst gestopt in Richmond om de brug te bekijken die door de veroordeelden in Tasmanië is gebouwd. Vervolgens hebben we een bezoekje gebracht aan een klein dierenparkje. We konden zien hoe de Tasmanian Devils werden gevoerd (ze eten kangoeroe met bot en al) en we hebben zelf kangoeroes mogen voeren. Vanuit daar zijn we doorgereden naar Port Arthur, een historisch plaatsje waar de veroordeelden hebben gezeten. Hier hebben we een korte rondleiding en boottocht gehad. Helaas stond het belangrijkste gebouw in de steigers. Op de terugweg zijn we naar een klein chocoladefabriekje gegaan. Helaas hebben we niet gezien hoe de chocolade werd gemaakt, maar hebben we wel uitgebreid kunnen proeven. We moesten op tijd terug om de transfer van Hobart naar Launceston te kunnen halen. Het was een 3 uur durende busreis waarvan tijdens een groot deel geen enkel lichtje in de verte te bekennen was. Saai dus!

Launceston hebben we dus helaas niet meer overdag kunnen zien. Beide keren dat we er waren was het al donker. Vanaf hier hebben we onze laatste dagtour gehad. Ook vandaag waren we met drieën, toevallig met een Nederlands meisje. Met een tussenstop in Sheffield zijn we naar Cradle Mountain gereden. We hebben eerst een korte wandeling bij een kleine waterval gemaakt en na een stukje verder rijden kwamen we bij Dove Lake aan. Vanaf hier mochten we kiezen tussen de makkelijke of de moeilijke wandelroute. We kozen voor de moeilijke, die uiteindelijk zeker de moeite waard was. Tijdens de wandeling omhoog zijn we langs Lily lake, Crater lake en Wombat pool gekomen. Eenmaal aangekomen op de top (met een gevoelstemperatuur beneden 0) hebben we geluncht met een onbeschrijfelijk mooi uitzicht. De weg terug ging iets sneller, makkelijker was het echter niet. Er waren geen normale paden, alleen maar steile rotsen en kettingen om jezelf aan vast te houden. Eenmaal beneden zijn we nog op zoek gegaan naar wombats. Eentje was zo rustig dat we hem zelfs konden aaien! Op de terugweg zijn we gestopt bij een kaasboerderij waar we lekker konden genieten van veel verschillende kaasjes. Als kaasmonster heb ik uiteraard nog wat kaasje meegenomen om thuis op te eten. Helaas mogen ze niet Australië worden uitgevoerd.

De volgende ochtend zijn we teruggevlogen naar Sydney om vervolgens lekker te rusten. Zondag was eveneens een rustig dagje omdat de meeste mensen nog aan het leren waren. Gisteravond hebben we afscheid genomen met een drankje bij coco cubano: bounty chocolademelk.

Op het moment is het slecht weer, ik hoop dat het in Canberra droger is. Nog ongeveer een uurtje te gaan voordat ik er ben.

Als ik tijdens het reizen nog tijd heb zal ik nog een berichtje plaatsen. Anders tot overeen paar weken in Nederland!

Liefs Katinka