Judge for a day!

10 april 2014 - Sydney, Australië

Lieve allemaal

De afgelopen dagen waren weer geweldig!

Zoals ik mijn vorige verhaal eindigde, ben ik zaterdag op bezoek gegaan bij Paul en Louise. Bij aankomst kreeg ik gelijk een heerlijke lunch voorgeschoteld. Wat later in de middag kwam hun zoon met zijn kinderen en de rest van de middag hebben we doorgebracht in het park waar de piratenverhalen begonnen… de avond ben ik nog daar gebleven tot het tijd was om naar een dans- en muziekfestival aan de overkant van de haven te gaan. Helaas kwam ik net aan op het moment dat mijn vrienden vertrokken dus heb ik er niks meer van kunnen zien (maar schijnbaar was het niet super geweldig).

Zondag heb ik samen met een vriendin een dolfijnentrip gedaan. We moesten erg vroeg op en de busreis was lang. Het was ontzettend regenachtig, maar gelukkig was de buschauffeur erg gezellig en grappig en maakte het slechte weer een beetje goed. Hij stopte een paar keer voor mooie uitzichten waaronder een natuurlijke blowhole en een wei vol met kangoeroes (is een keer iets anders dan koeien). Eenmaal aangekomen op bestemming kregen we eerst een lekkere lunch, spinazie-feta rol, en vervolgens gingen we op de boot. Helaas hebben we niet veel dolfijnen kunnen zien. Pas na 1.5 uur op de boot zagen we twee dolfijnen zwemmen. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een grote waterval waar het zo mistig was dat we bijna niks zagen. Als laatste heb ik nog een lekker toffee ijsje op voordat we uitgeput naar huis konden. In de avond hadden we floormeeting. Een altijd gezellig bijeenkomst met deze keer chocolate strawberries. Ondanks het weer en de drukke planning hebben we een ontzettend leuke dag gehad!

Maandag was het helaas weer tijd voor school (waarvoor we eigenlijk niet eens tijd hebben zoveel is er hier te doen). De deadline voor mijn eerst essay was de avond, dus in de ochtend heb ik mijn essay afgemaakt en een vriend was zo lief de taal te controleren. Vervolgens een uur lang stress gehad over hoe ik mijn essay moest inleveren via internet. Toen ik uiteindelijk nog niks kon vinden (raar systeem) heb ik de leraar een mailtje gestuurd over hoe het nou zat. Gelukkig reageren ze hier, in tegenstelling tot Nederland, vrij snel op mails: een papieren versie in de klas was genoeg. Zucht… nu maar hopen dat alle moeite ook nog een mooi punt oplevert.

Normaal gesproken hebben we dinsdagochtend yoga. Helaas kon de lerares niet waardoor het werd afgezegd. Vervolgens had ik afgesproken om rond half 10 te gaan eten, ik had immers pas om 12 uur les… dacht ik. Samen met een vriendin lekker rustig ontbeten, maar toen we terugliepen had ik het gevoel dat er iets niet klopte. Ik keek op de klok, iets na 10, prima nog tijd genoeg. Pas toen realiseerde ik dat mijn les niet om 12 uur begon maar om 10 uur. Gelukkig hoefde ik alleen maar snel spullen te pakken en rond tien voor half 11 kwam ik bij het gebouw aan. Bleek er een brandoefening te zijn. Vervolgens ben ik maar op zoek gegaan naar de klas en toen ik de leraar vertelde dat ik de les was vergeten begon hij hard te lachen want hoe kon ik nou zijn les vergeten. Gelukkig zijn ze hier helemaal niet streng dus was alles prima en omdat de les vlak na het begin onderbroken was had ik ook nog niks gemist. In de avond hebben we nog trivia gespeeld in een van de cafés hier. Schijnbaar organiseren ze elke week een wedstrijd maar helaas kan ik er niet bijzijn in verband met les in de avond.

De woensdag was geweldig! Voor een van mijn vakken moet ik een dag doorbrengen in de rechtbank en daar een verslag van schrijven. Ik had ervoor gekozen om de dag door te brengen met een van de rechters. Samen met een klasgenoot ontmoetten we de rechter. Na een praatje gemaakt te hebben kregen we van zijn assistente te horen dat hij toch geen zaak had en ze kreeg de opdracht om een andere rechter voor ons te zoeken. Vervolgens kwamen we bij een vrouwelijke rechter terecht die ons uitlegde wat precies de bedoeling was. Na een tijdje was het dan zover om naar de zaal te gaan. In plaats van in het publiek mochten we recht voor de rechter zitten! We hadden dus overzicht over de zaal en het leek net of we belangrijke personen waren die bij de rechter hoorden. Ik was super enthousiast want ik had van tevoren te horen gekregen dat het een jury trial zou zijn (wat wij in Nederland dus niet kennen)! Meestal wordt een jury gebruikt voor de wat serieuzere zaken waaronder deze. Een transseksuele prostituee zou zijn beroofd en bedreigd door de verdachte.  Vanaf het eerste moment hebben we de zaak meegekregen en dus ook gezien hoe de jury werd samengesteld (helemaal niet zo overdreven als in boeken). In de pauzes vroeg de rechter ons af en toe naar onze mening of legde ze onduidelijke dingen uit. Helaas ging de dag veel te snel maar het was een geweldige ervaring!

Zo geweldig dat ik besloot op donderdag terug te gaan. Het is misschien de enige mogelijkheid ooit om een jury trial te zien. Vandaag was ik helaas alleen dus de pauzes waren vrij saai omdat ik deze keer niet bij de rechter was. Helaas duurde de pauze ook nog eens extra lang omdat twee van de getuigen pas om 2 uur konden komen. Dus in de tussentijd werd er maar gewoon niks gedaan. Alsof de jury nog niet genoeg depri is door überhaupt te moeten deelnemen… ik ben er achter gekomen dat mensen hier niet zo’n fan zijn van deelnemen aan een jury omdat ze slechts ongeveer 100 dollar per dag krijgen en de werkgevers vaak de vrije dagen inhouden van hun vakantie. Waar woensdag alleen het slachtoffer was gehoord, werden vandaag 3 politiemannen en de verdachte gehoord. Vooral de verdachte maakte veel indruk op mij. Na weer een mooi dagje van 10 tot 4 (langer werken ze hier niet aan die zaken) ging ik met weer een ervaring rijker naar huis.

Voor morgen staat er weer een ochtendje rechtbank op de planning. Deze keer werken ze maar tot 1 omdat de rechter verhinderd is in de middag. De zaak heeft zoveel indruk op mij gemaakt dat ik alles tot het einde wil zien. Ze verwachten tot nu toe morgen klaar te zijn, maar het kan zijn dat ze maandag verder moeten. Het blijft dus nog even spannend…

Tot snel!

Liefs,