Wonderful Australia

18 februari 2014 - Sydney, Australië

Lieve mensen,

Dit is het eerste berichtje vanuit het geweldige Australië! De eerste week zit er alweer op.

Na een lange (30 uur!), vermoeiende reis met enkele tegenslagen ben ik donderdag aangekomen in Sydney. Op de luchthaven werd ik opgewacht door Louise. Vervolgens hebben we een ander Nederlands meisje (Marianne) opgehaald en zijn we doorgereden naar Bucketty, waar Paul en Louise wonen. Bucketty ligt zo’n 1,5 uur buiten Sydney, midden in de natuur. Ik was blij dat ik hier eindelijk een douche en een goed bed kon krijgen!

De volgende ochtend zijn we om half 8 begonnen aan een wandeling met Paul. Veel mooie natuur en een beetje geschiedenis waarover Paul ons alles wist te vertellen. Daarna kregen we koffie met een taartje omdat een collega van Paul en Louise jarig was. Tegen de middag zijn we naar de kust gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Mangrove Creek Dam voor een geweldig uitzicht over de dam en de omgeving. In Terrigal hebben we vervolgens geluncht, natuurlijk met uitzicht op de zee. Helaas was het bewolkt dus er was geen spectaculair uitzicht over de zee. Na de lunch zijn we over het strand naar een grote klif gelopen. Vanaf hier konden we kilometers ver kijken over de zee en de stad. Op de terugweg zijn we eerst gestopt bij de Edogawa Commemorative Garden. Helaas gingen ze bijna sluiten toen wij aankwamen dus we hebben alles snel moeten bekijken. We sloten de dagtour af met het spotten van kangoeroes, het eerste van het to-do lijstje kan worden doorgestreept!

Zaterdag zijn we eerst naar Wollombi gereden om daar een kopje koffie te drinken en het dorpje een beetje te bekijken. Meer dan twee straten waren er niet dus we waren snel klaar! Vervolgens zijn we doorgereden naar Hunter Valley. Dit is de oudste wijnstreek van Australië. Ondanks dat ik het aantal wijnranken tegen vond vallen was het ontzettend mooi om te zien! Op de terugweg heb ik een heerlijke curry op bij Tempes Two (hopelijk zeg ik het nu goed). Vanaf daar was het ook mogelijk om helikoptervluchten te maken, maar met onze twee privégidsen hadden we al genoeg gezien.

Op zondag zouden we eigenlijk weer een paar uurtjes weggaan. Dit keer stonden de Aboriginals in de spotlights. Helaas regende het zo hard en bleef het ook zo hard regenen dat we besloten niet meer te gaan. Omdat er verder niet veel meer te doen was zijn we eerder dan gepland naar Sydney gegaan. Alleen Paul bleef achter in Bucketty. In Sydney hebben zij een appartement met een ontzettend mooi uitzicht over de stad en de Harbour Bridge. Wat een geluk dat ik hier mag verblijven!

Maandag ben ik voor de eerste keer naar de Universiteit geweest. Ik vertrok ruim op tijd zodat ik kon uitzoeken hoe ik er moest komen met de ferry en de bus. Achteraf was dit niet het grote probleem maar de campus zelf. Wat is dat een grote campus! Het was ook erg fijn dat niemand kon helpen en mensen niet snapten waar je heen moest. Uiteindelijk werd me de weg gewezen door een meisje en kwam ik 2 minuten voor tijd, bezweet en half uitgeput aan bij mijn afspraak. Het gesprek bleek niet zo heel erg nuttig te zijn. Ze vroeg alleen of ik nog ergens problemen mee had en of mijn vakken in orde waren en toen mocht ik weer gaan. Al die moeite voor niks! Vervolgens moest ik naar de andere kant van de campus om mijn studentenpas te laten maken. Blijkbaar is mijn naam moeilijk want ze merkten op dat hun gegevens niet overeenkwamen met mijn paspoort. Om dit te kunnen veranderen moest ik weer helemaal naar een ander gebouw en daar kreeg ik te horen dat het 24 uur zou duren voordat het geregistreerd stond (en ik dus een pas kon aanvragen).

Vandaag ben ik eerst mijn studentenpas gaan halen. Blijkbaar was mijn naam toch niet zo’n probleem want nu klopt het nog niet… en dan hebben we het over 2 missende lettertjes in mijn derde naam waarvoor ik de moeite heb genomen om het te laten veranderen.

Om half 11 moesten we verzamelen voor de Harbour Cruise. Blijkbaar was het beter geregeld dan ik vanochtend dacht.  Er bleek een mail rondgestuurd te zijn die ik niet heb ontvangen, altijd handig! Tijdens deze cruise heb ik veel verschillende mensen leren kennen. Ze komen vanuit heel de wereld, ik heb geen enkel land dubbel gehoord. Wat me wel opviel was dat er weinig Europeanen waren. Samen met een jongen uit Noorwegen was ik geloof ik de enige, terwijl ik van verschillende mensen hoorde dat er best wel een aantal Nederlanders en Duitsers zijn. De tour ging door de  haven van Sydney. We hebben de Harbour Bridge en het Opera gebouw van alle kanten kunnen bekijken, maar het mooiste uitzicht blijft toch wel vanaf dit appartementje. Na een tocht van zo’n 1,5 uur kwamen we weer aan op het vaste land. Daar hebben we even gepauzeerd voordat we aan The Rocks Tour begonnen. Deze toer leidde ons langs de geschiedenis van Sydney en hoe het uiteindelijk tot deze grote stad is gegroeid. Ongelooflijk om te zien wat er was voordat alle wegen en gebouwen gebouwd waren (zo goed als niks dus). Als afsluiter van de dag hebben met een deel van de groep nog wat gedronken in de pub, waar twee papegaaien de boel vol zaten te poepen. Omdat er verder niet veel meer te doen was ben ik na 1 drankje maar gegaan zodat ik thuis lekker kon eten en rusten na een drukke dag!

Kortom, ik heb een drukke en geweldige week achter de rug. Paul en Louise hebben me gelijk thuis laten voelen hier in Australië. Dus mochten jullie dit lezen, ontzettend bedankt voor het geweldige weekend!

Voor deze week staan er nog niet veel activiteiten op de planning. Morgen ga ik proberen in te checken in mijn huisje en ‘s avonds naar een Tapas Bar met Marianne, Paul, Louise en een vriendin van hun. Volgende week horen jullie meer!

Liefs,

Katinka

1. Antoon:
    Hoi Katinka,

Wat fijn voor je dat je, na je lange reis, zo goed bent opgevangen door Louise en Paul.
    Heel prettig om niet gelijk in het diepe te worden gegooid, maar even lekker kunt acclimatiseren bij "bekenden".
    Mijn complimenten aan hun beiden.
    groetjes
    Papa
  2. Marloes Zwaans:
    18 februari 2014
    Leuk om te lezen en te zien, Katinka!
    Geniet ervan!
    Veel liefs!
  3. Rian:
    18 februari 2014
    Hoi Katinka. Een heel verhaal om te lezen, maar heel leuk. Al best veel gezien in die korte tijd. Geniet er nog van en veel groetjes uit Olland.
  4. Arno en Lia:
    19 februari 2014
    Hoi Katinka, wat een avonturen heb je al beleefd! En wat een mooie foto's. Groetjes van ons allemaal.
  5. Hans corina chantal:
    23 februari 2014
    Heel mooi , geniet er nog maar even van