Brandalarm!!

19 maart 2014 - Sydney, Australië

Hoi allemaal!

Het is weer een interessante week geweest.

De donderdag begon met het evacueren nadat het brandalarm was afgegaan. Dat is al de tweede keer sinds ik hier ben. Iedereen was weer geïrriteerd, sommige mensen kwamen net uit bed en iemand zelfs rechtstreeks uit de douche met alleen een handdoek om! Net als de vorige keer was er niks aan de hand. Vervolgens bleef het alarm zo lang aan dat de liften niet werken en ik dus naar de 5e verdieping moest lopen. Goed voor de lijn! Die dag had ik mijn laatste les voor het weekend. Daarna ben ik met een vriendin wat inkopen gaan doen en verder een rustig dagje gehad.

Vrijdag werden we wederom gewekt met het brandalarm. Dat alarm wordt steeds ongeloofwaardiger en steeds meer mensen blijven binnen. Ik ga toch maar steeds voor de zekerheid naar buiten, wat als… Weer moesten we via een omweg naar de verzamelplaats om te wachten tot we terug mochten. Heel erg blij was ik niet want ik had afgesproken om met Louise koffie te drinken. Gelukkig mochten we snel weer terug en kon ik met een beetje haasten toch nog op tijd zijn. Vervolgens heb ik een hele gezellige ochtend gehad met Louise. We hebben eerst koffie met een smiley gedronken en gekletst. Vervolgens heb ik haar een beetje rondgeleid op de campus en laten zien waar ik woon. Na een paar uur was het weer tijd om afscheid te nemen en te gaan lunchen. Na de lunch zou ik met een paar mensen gaan poolen. Toen we net begonnen waren ging het Brandalarm weer af! Deze keer bleef iedereen gewoon zijn ding doen in de common room. We konden zien dat er geen brand was en ook de brandweermannen leken niet veel haast te hebben. Uiteindelijk zagen we toch wel veel mensen evacueren dus zijn we maar voor de zekerheid naar buiten gegaan maar toen we net een minuut buiten waren stopte het brandalarm dus konden we weer naar binnen. Het vervelende aan de brandalarmen is dat het gevaar ook in een ander gebouw kan zijn. Omdat we hier met 4 gebouwen bij elkaar staan (met een gemeenschappelijke tuin) gaat in elk gebouw het alarm af, ook al is er in mijn eigen gebouw geen brand.

Om 4 uur had ik weer een workshop van de fotoclub. Deze keer stond food photography op de planning. Ondanks dat ik nog steeds liever eten eet dan fotografeer, was het erg interessant om er een keer les over te krijgen. Voor de excursie van deze week heb ik me niet opgegeven omdat het alleen een etentje was in een hotel. Niet zo heel erg speciaal en het is leuker om uit eten te gaan met vrienden dan met onbekenden. ’s Avonds ben ik met een aantal vrienden naar de bios geweest. Dat is een van de weinige dingen die hier goedkoper is dan in Nederland (met studentenkorting).

De volgende dag zijn we begonnen met een ochtendje aan het strand. Helaas werd het bewolkt tegen de tijd dat we er waren, maar het was nog steeds heerlijk om in het warme zand te liggen. Aan het eind van de ochtend zijn we weer teruggelopen om snel te lunchen en vervolgens naar de paardenraces te gaan. We dachten er snel te zijn met een ingang aan de overkant van de straat maar helaas bleek deze ingang voor auto’s te zijn. We moesten dus helemaal naar de andere kant van het veld lopen wat een kwartier kostte in plaats van de minuut die we in gedachten hadden. Gelukkig was het de moeite waard want we hebben een geweldige middag gehad! De volgende keer toch maar op zoek naar nette kleren want iedereen liep in jurk of pak. Er waren in totaal 9 races waarvan we de eerste gemist hadden omdat we zo lang op zoek waren om binnen te komen. Naast ons zaten twee oude vrouwtjes te wedden. We raakten met ze aan de praat en zij begonnen ons uit te leggen hoe de races in elkaar staken en hoe we het beste ook een gokje konden wagen.. Vanaf 50 dollarcent kon je gokken welk paard volgens jou ging winnen. Vanaf dat moment werden de races toch wel een stuk boeiender. Waar het gewoon eerst een stel paarden was die een stukje renden, zaten we nu op de rand van onze stoel in de hoop dat ons paardje zou winnen. Uiteindelijk hebben we op 5 races gegokt en heeft een van ons met de laatste race 7 dollar gewonnen (met een ticket van 5 dollar). Vlak nadat we onze laatste tickets hadden gekocht begon het te stormen waardoor de race werd uitgesteld. Het was maar goed dat we waren gebleven anders had niemand van ons gewonnen.

Zondag was het wasdag! Eindelijk werkte een van de twee wasmachines weer dus snel de was gedaan voordat hij weer kapot zou gaan. Verder was het een rustig middagje. Veel mensen hebben al veel opdrachten voor school waardoor het erg stil is in de common room. ’s Avonds lieten 4 jongens uit het gebouw zich kaalscheren om geld in te zamelen tegen kanker (World’s Greatest Shave). Van alle donaties in het gebouw is geloof ik zo’n 500 – 600 dollar ingezameld en een van de jongens die met het initiatief kwam legt zelf nog 200 dollar bij!

Maandag was het St. Partricksday. Hier wordt dat veel uitgebreider gevierd dan in Nederland dus een groot deel  van de mensen op de campus was gekleed in groen en natuurlijk was er overal Guinness bier te verkrijgen. Ik had les tot 9 uur maar daarna heb ik natuurlijk (niet in het groen) ook een Guinness biertje geprobeerd.

De ochtend erna mocht ik weer vroeg op voor yoga! Erg grappig om te doen en volgens mij is het vooral grappig om mij dat te zien doen. Vervolgens wou ik voor de eerste keer zelf cinnamon toast maken. Een van mijn vrienden heeft het me laten proeven en het is heerlijk! Helaas was iemand zo slim om het blikje met de kaneelsuiker op de toaster te zetten waardoor het gesmolten is en het nu vastzit in de onderkant van het blikje. Vervolgens moest ik snel naar de les. Aan het eind van de les bleek dat ik me druk heb gemaakt over hoe ik een opdracht moet maken die pas in week 12 hoeft te worden ingeleverd. Beetje blond… Mijn tussenuren heb ik doorgebracht met lunchen en een paar potjes pool. Om 4 uur begon een ontzettend interessante les! Halverwege de les kregen we een gastspreker: Mark Tedeschi. Dit is de crown prosecutor van New South Wales. Hij heeft een boek geschreven over een zaak uit 1920: Eugenia. Tijdens de les vertelde hij een groot deel van het verhaal en wat deze zaak verschilt van een zaak in het huidige rechtssysteem. Het was heel erg leuk om te horen en natuurlijk leuk om een bekend persoon te ontmoeten.

Vandaag was weer een rustig dagje. Iedereen heeft les terwijl ik vrij ben. Ik heb een paar boodschappen gedaan en daarna een kaartje gekocht voor het arts festival dat zaterdag is. Vanavond hadden we weer movienight met deze keer een Disneyfilm op het programma. Het is nu weer bijna tijd om naar bed toe te gaan.

Tot snel!

Katinka

1. Lisette:
    20 maart 2014
    Hey Katinka,

Leuk om je verhaal te lezen. Al is dat brandalarm verhaal wel balen. Maar wel goed dat je toch steeds naar buiten gaat. Stel je voor dat................je moet daar toch echt niet aan denken.
    Zie je volgend verslag weer graag tegemoet.

Groetjesssssssssss Lisette