De eerste maand zit erop

12 maart 2014 - Sydney, Australië

Lieve allemaal,

Het is alweer een maandje geleden dat ik vertrokken ben. Tot nu nog zeker geen spijt, wat een geweldig land is dit! Het blijft toch stiekem een beetje als vakantie voelen om ’s ochtends de deur uit te kunnen lopen in zomerkleren en zonnebril met een temperatuur tussen de 20 en 30 graden. Dan is het wel een beetje jammer om te bedenken dat ik toch echt naar school moet. Gelukkig heb ik tijd genoeg om leuke dingen te doen met vrienden en te genieten van de zon!

Afgelopen week is er eindelijk het weer geweest waarvoor ik naar Australië ben gekomen: warm en zonnig. Ondanks dat ze hier ontzettend blij kunnen worden van regen, zie ik toch liever het zonnetje.

Afgelopen donderdag hebben we weer een movienight in Fig Tree gehad. Ze zijn hier gek op films en bbq. Dit keer was het echter door de bewoners zelf georganiseerd want we krijgen hier best veel vrijheid om evenementen te organiseren.

De volgende ochtend had ik een afspraak met de dokter voor de uitslag van bloedtest van een paar dagen eerder. Natuurlijk was ik helemaal gezond! Misschien dat ik dit achteraf niet te hard had moeten roepen want een paar uur later kreeg ik ontzettende pijn in mijn rug. Die middag heb ik liggend op bed doorgebracht tot het tijd was om naar de eerste workshop van de fotoclub te gaan. Ondanks de pijn was het erg leuk en kijk ik al uit naar de volgende workshop! Mijn overbuurmeisje was zo lief om avondeten te komen brengen zodat ik weer snel op bed kon gaan liggen. Helaas krijg je erg weinig te eten als de kantinedames klaarstaan om het eten op te scheppen, dus een uur later had ik weer honger.

Zaterdagochtend was de eerste excursie met de fotoclub. We hebben twee uur in de Botanic Gardens rondgelopen om te oefenen met hetgeen we tijdens de workshop geleerd hadden. Het ging deze keer nog vooral om de basis van fotografie maar vanaf vrijdag krijgen we elke week een specifiek onderwerp.  Na de excursie heb ik geluncht en wat boodschappen gedaan met een vriendin om vervolgens weer naar huis te gaan.

Zondag was een rustig dagje. Overdag heb ik een beetje mee kunnen genieten van het Future Festival, wat aan de overkant van de straat was. Waarom zo’n 200 dollar betalen als je een geweldig uitzicht hebt vanaf een privé dakterras... In de avond hadden we een bijeenkomst met alle bewoners om te praten over een plan voor evenementen etc. Het is eigenlijk een beetje zoals verkiezingen, mensen kunnen zich aanmelden om president van het gebouw te worden of deel te nemen aan een of ander comité. De bedoeling hiervan is dat er een centraal aanspreekpunt is wanneer bewoners een idee hebben voor sociale, culturele of sportieve activiteiten. Via een organisatie kunnen we geld krijgen indien zij instemmen met het plan. Helaas liep de avond meer uit op een klaaguurtje naar de RF’s toe. Mensen bleven maar klagen over het feit dat alcohol verboden is in dit gebouw (en niet in de andere gebouwen) en dat we aparte mannen- en vrouwenverdiepingen hebben. Het heeft toch echt duidelijk in de informatie gestaan! Zielig genoeg waren het de 17/18/19-jarige 'kindjes' die het meest klaagden, waarschijnlijk omdat ze uit de US komen en dus thuis niet legaal mogen drinken… alsof alcohol en gemixte verdiepingen voorwaarden zijn om lol te kunnen hebben…

Na deze ‘gezellige’ bijeenkomst zijn we met een groepje naar Max Brenner gegaan. Dat is een chocolade bar die hier op de campus zit. Ze hebben daar werkelijk de gekste dingen, natuurlijk met chocola: van koekjes-shakes tot chocolade pizza. Erg ongezond maar ook erg lekker!

Het begin van de schoolweek was niet zo spectaculair. Ondanks dat ik maar 12 uur heb, moet ik precies op de tijden naar school dat andere mensen vrij zijn (’s avonds). Overdag is het dus best saai omdat ik meestal alleen ben, hoewel dat wel fijn is om rustig huiswerk te kunnen doen.

Vandaag ben ik, op aanraden van de RF’s, gaan klagen over de schoonmaak. We hebben eindelijk te horen gekregen dat onze kamers een keer per twee weken schoon zullen worden gemaakt. Echter, ik zit ondertussen al drie weken in mijn kamertje zonder schoonmaak en omdat ik op de bovenste verdieping achteraan zit staat mijn kamerschoonmaak gepland voor volgende week vrijdag. Niet erg fijn als je bedenkt dat dit eigenlijk een slaapkamer, badkamer huiskamer en keuken in een is (en je zelf geen toegang hebt tot schoonmaakgerei)! Bij de office waren ze erg onbeleefd en omdat er een planning is kon het allemaal niet veranderd worden. Nadat ik nogmaals uitdrukkelijk zei dat de leidinggevende wilde dat ik iets zou laten weten, kon er opeens een boel geregeld worden. Binnen een halfuur stond de schoonmaak aan de deur! Toch wel fijn om weer een schoon kamertje te hebben J

Vanmiddag heb ik even bijgekletst met het meisje van de UvT. Lekker om af en toe gewoon Nederlands te kunnen praten. We hadden niet heel veel tijd dus het was kort maar krachtig. Vervolgens de rest van de middag lekker op het balkon gekletst met een vriendin van hier. De relaxte dag heb ik afgesloten met een avondje skypen en poolen. Het is alweer bijna tijd om te gaan slapen. Morgen de laatste les voordat het weekend weer gaat beginnen.

Ik ben er eindelijk achter wat nou het precieze adres is hier, dus mochten mensen geïnteresseerd zijn in ouderwets post versturen, stuur me dan even een berichtje dan geef ik het adres door (aangezien deze blog openbaar is…

Liefs,

Katinka