Regen, regen en nog eens regen...

5 maart 2014 - Sydney, Australië

Lieve familie, vrienden en andere geïnteresseerden,

De tijd gaat heel snel hier! We hebben ontzettend veel leuke dingen om te zien en te doen. De woensdagochtend ben ik begonnen met een lesje Yoga. Een van onze toezichthouders (RF) is yogalerares en organiseerde een soort proefles om te zien of er veel interesse is voor yogalessen. Met resultaat want vanaf deze week wil ze elke week minstens 1 les geven. Na de les hadden we een brunch voor iedereen van ons gebouw om elkaar te leren kennen. De rest van de dag is een rustig dagje geweest. ’s Avonds zitten we voornamelijk in de common room waar we kunnen tafeltennissen, biljarten of gewoon bankhangen.

Donderdag was de intro voor alle exchange studenten. Het begon met een optreden (dans en zang) van een groepje Aboriginals gevolgd door een heel hoop informatie over wat wel en niet te doen. Er wordt hier zelfs informatie gegeven over dat je je perse moet insmeren, ook al is het bewolkt en over de gevaren op het strand en in de zee. Schijnbaar dat in het verleden UNSW studenten voorbij zijn gekomen in het programma Bondi Resque. Er werden ook reizen, geld en 3 daagse tripjes verloot. Helaas heb ik geen van allen gewonnen. Na de intro hadden we alweer een gratis barbecue en een gezellige middag. In de avond was de uni-party. Ze geven hier voor werkelijk elke gelegenheid een feest. Voor het beginnen van het semester, voor de vakantie tijdens het semester, voor het einde van het semester, noem maar op. Helaas waren de tickets snel uitverkocht en was ik een van de ongelukkigen zonder kaartje. Nou bleek de helft van de Fig Tree bewoners (Figs) niet geïnteresseerd in dat feest dus is er door de RF’s een avondje bowlen georganiseerd, natuurlijk non-alcoholisch! Ik was goed op dreef en ben uiteindelijk 2e geworden (van een groep van zo’n 30 -40 mensen). Een beetje trots op mezelf was ik dus wel.

De volgende ochtend zouden we met de Figs aan een kustwandeling van Coogee naar Bronte beginnen. Helaas was het ontzettend slecht weer waardoor het niet doorging. In plaats daarvan zijn we naar de Art Gallery of New South Wales gegaan. Hier hadden ze verschillende soorten kunst van Europees tot Aboriginal. We hadden niet genoeg tijd om alles te kunnen zien (het was namelijk vrij groot), maar wat we gezien hebben was de moeite waard! ’s Avonds hadden we een barbecue op ons dakterras. Helaas was het nog steeds geen geweldig weer, maar ondanks dat was het een groot succes.

Zaterdagochtend zouden we eigenlijk met de internationale studenten van de hele universiteit een kustwandeling maken van Coogee naar Bondi. Ook dit ging helaas niet door, wederom vanwege het slechte weer. Gelukkig was het ’s avonds beter weer voor een gezellig avondje Mardi Gras. Dit is de gay parade van Sydney en een ontzettend groot evenement. Helaas was het zo druk dat we amper iets hebben kunnen zien behalve via ipads en camera’s van mensen die verder vooraan stonden. Voor de toeschouwers was het net carnaval. Veel mensen hadden zich verkleed, alleen dan iets naakter dan in Nederland.

Zondag was de laatste vrije dag. Het weer was nog slechter dan de dagen ervoor dus er was weinig te doen. Net toen ik met een paar man richting de winkels liep begon het te stortregenen. Gelukkig was het de moeite waard want ik heb eindelijk punaises (het prikbordje is de enige toegestane manier om dingen aan de muur te hangen). Toen we gingen dineren bleek dat een tijdje ervoor het eten op was geraakt. Mensen die toen binnen kwamen lopen werden gevraagd om wat later terug te komen. Dat deden ze dus op het moment dat ik wilde eten. Ik heb 20 minuten in de rij staan wachten (er stond een rij vanaf buiten) voordat ik eindelijk kon opscheppen. Helaas kreeg ik een schoenzool als steak dus ik was blij dat de pasta en salades wel prima waren.

Terwijl voor jullie de vakantie maandag is begonnen, ben ik begonnen met de colleges. Helaas heb ik niet de meest ideale start van het semester gemaakt. ’s Ochtends was ik braaf begonnen aan mijn huiswerk. Na een uurtje rustig lezen ben ik flauw gevallen, dat bewijst maar weer dat studeren niet goed voor je is! Ik weet nu in ieder geval wel dat ik op de campus veilig ben. Er stonden gelijk verschillende mensen om me heen, personeel van de bieb en de security werden erbij geroepen. Had ik een ambulance nodig? Nee, zo erg was het ook weer niet. Ik werd wel min of meer verplicht om een medical check te laten doen. De security bleef net zo lang bij me totdat ik iemand had gebeld die met me mee moest. Vervolgens heb ik twee uur doorgebracht aan verschillende onderzoeken. Ik kreeg zelfs een hartscan om te zien of ik in orde was! Ze vonden het raar dat ze niks afwijkends konden vinden, ik ben van top tot teen gezond. Vrijdag een afspraak om de resultaten van de bloedtest te bespreken, maar ook daar verwacht ik niks raars.

Het uiteindelijke resultaat van deze dag: hoofdpijn, blauwe plek en schaafwond van het vallen, veel rusten en een slecht begin van het semester. Ik had immers mijn huiswerk voor de eerste les ‘s avonds niet meer kunnen afmaken.

Gisteravond hadden we een floor meeting. Dit werd georganiseerd door de RF van mijn verdieping om elkaar te leren kennen (aangezien sommige mensen pas laat zijn ingecheckt). Koekjes, marshmallows, een megazak met popcorn en veel lachen. Ik heb ik eindelijk Europeanen in het gebouw ontmoet en vanochtend hebben we samen ontbeten.

Ondertussen zitten de eerste drie lessen erop. De vakken zijn gelukkig interessant alleen de lessen zijn wel wennen. Het gaat er hier veel minder formeel aan toe dan op de UvT. Verder duren mijn lessen allemaal drie uur wat best wel vermoeiend is als je dat niet gewend bent (want pauzeren doen ze pas na 1,5 / 2 uur). Ik heb het idee dat studenten hier veel meer te zeggen hebben want we hebben bij een vak zelfs een discussie gehad over hoe een deel van het vak getentamineerd zal worden.

Vandaag is mijn eerste vrije dag van het semester. Er is eindelijk weer zon dus het is tijd om te genieten. Geniet van jullie vakantie en tot volgende week!

Liefs Katinka

1. Loes:
    11 maart 2014
    Mooie verhalen, balen van je eerste dag, maar dat maakt het komende half jaar vast wel weer goed!